سلام روسیه

شرایط تحصیل در ایتالیا

در این مقاله خواهید خواند :

شرایط تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک کشور محبوب در میان علاقمندان به تحصیل در کشورهای اروپایی است. این کشور با وجود برخورداری از سطوح علمی بالا، شرایط آسانی را جهت پذیرش دانشجویان از سراسر دنیا برای تحصیل در مقاطع مختلف در نظر گرفته است. امروزه کشور ایتالیا به عنوان سومین کشوری که دانشجویان را با کمترین دشواری برای مهاجرت تحصیلی جذب می کند؛ شناخته می شود. ایتالیا کشوری است که به دلیل تاسیس دانشگاه های معتبری چون پلی تکنیک میلان، ساپینزا و… توجه بسیاری از دانشجویانی که به دنبال تحصیل در دانشگاه های ممتاز و با سطوح علمی بالا هستند را به خود جلب کرده است.
در کشور ایتالیا امکان تحصیل در مقطع دبستان، دبیرستان، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری وجود دارد. بنابراین؛ همه کسانی که مایل به تحصیل در ایتالیا هستند؛ می توانند با فراهم کردن شرایط و مدارک موردنیاز، نسبت به اخذ پذیرش مدارس و دانشگاه های این کشور اقدام کنند. در این مطلب به معرفی همه چیز درباره تحصیل در کشور ایتالیا می پردازیم؛ تا علاقمندان به تحصیل در این کشور، با آگاهی بیشتری برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنند.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در ایتالیا

کسانی که قصد تحصیل در ایتالیا در مقاطع مختلف را دارند؛ باید برای پذیرش در مراکز تحصیلی این کشور، نسبت به تهیه مدارک زیر اقدام کنند.
• مدرک دیپلم و ریز نمرات تحصیلی به همراه ترجمه آن ها
• اصل مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن به همراه ترجمه آن ها
• مدرک لیسانس یا فوق لیسانس به همراه ریز نمرات و ترجمه آن ها
• ارائه پروپزال
• ارائه مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی مورد تائید دانشگاه
• ارائه مقالات isi

شرایط تحصیل در ایتالیا

شرایط تحصیل در ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، امکان دریافت ویزای تحصیلی کشور ایتالیا بسیار آسان است و همه متقاضیان با ارائه مدارکی که در ادامه ذکر شده است؛ می توانند برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنند. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کشور ایتالیا عبارت است از:
• ارائه اصل گذرنامه
• ارائه بلیط رزرو شده
• عکس با ابعاد ۳.۵ در ۴.۵ سانتی متر (عکس ها باید به زبان انگلیسی پشت نویسی شوند)
• ارائه مدارک زبان انگلیسی مورد تائید دانشگاه
• ارائه نامه بانکی دانشجو یا یکی از والدین (حداقل ۷۵۰۰ یورو باید در حساب دانشجو یا یکی از والدین وجود داشته باشد)
• شناسنامه و کارت شناسایی ترجمه شده
• ارائه گردش حساب سه ماه اخیر
• نامه پذیرش دانشگاه
• کپی از صفحات پاسپورت
• کپی از برگه پذیرش دانشگاه
• مدرک دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و… به همراه ریز نمرات با ترجمه به زبان ایتالیایی و تایید آن ها توسط دادگستری و وزارت امور خارجی

تحصیل در کشور ایتالیا بدون مدرک زبان

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان ایتالیایی امکان پذیر است؛ اما زندگی در این کشور بدون اطلاع از زبان آن ها می تواند برای رفع نیازهای روزانه و ارتباط گیری با دیگران بسیار دشوار باشد. بنابراین؛ پیشنهاد می شود تا تمام افراد برای یادگیری زبان انگلیسی و ایتالیایی اقدام کنند.
بررسی های انجام شده نشان می دهد که در بیشتر دانشگاه های این کشور، دروس مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی تدریس می شود؛ اما دانشگاه هایی هستند که امکان تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی را برای مهاجران تحصیلی فراهم کرده اند. در صورتی که فردی قصد تحصیل در کشور ایتالیا را دارد؛ باید حداقل یک مدرک زبان انگلیسی مانند تافل یا آیلتس را داشته باشد. در صورتی که زبان اصلی کشوری انگلیسی باشد؛ دانشجویانی که از آن کشور مهاجرت کرده اند؛ نیازی به ارائه مدارک انگلیسی ندارند.

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا از موضوعات مهمی است که اغلب متقاضیان قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به این کشور، مایل به دانستن آن هستند‌. بررسی های انجام شده نشان می دهد که هزینه تحصیلات در کشور ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است. علاوه بر این؛ درصد بالایی از دانشجویان می توانند به واسطه بورسیه های تحصیلی، در این کشور با هزینه ای کم یا به صورت رایگان تحصیل کنند.
اما هزینه تحصیل در ایتالیا برای هر دانشجو با توجه به نوع رشته انتخابی، شهر مورد نظر برای تحصیل، نوع رفت و آمد، محل زندگی، مسافت رفت و آمد، مقطع تحصیلی، زبان آموزش و… متفاوت است. بنابراین؛ نمی توان هزینه مشخصی را برای تحصیل در ایتالیا در نظر گرفت. به طور مثال؛ دانشجویان می توانند با پرداخت ۱۵۰ یورو تا ۴ هزار یورو در سال، در دانشگاه های دولتی این کشور تحصیل کنند؛ این در حالی است که تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور بیشتر از ۶ هزار یورو است.

تحصیل با بورسیه در ایتالیا

خوشبختانه کشور ایتالیا شرایطی را برای تحصیل دانشجویان مهاجر از سراسر دنیا در نظر گرفته است که بسیاری از آن ها می توانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای یا با کمترین هزینه در این کشور تحصیل کنند. تحصیل در ایتالیا با بورسیه می تواند گزینه مناسبی برای آن دسته از افرادی باشد که نگران هزینه های تحصیل در این کشور هستند. دانشگاه های ایتالیا بورسیه های مختلفی را برای تحصیل رایگان در ایتالیا در نظر گرفته اند که در ادامه بهترین آن ها شرح داده شده است.

  • بورسیه استانی یا دولتی

بورسیه استانی یا دولتی یکی از پر طرفدارترین انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا هستند که تمام هزینه های زندگی و تحصیل دانشجو را پوشش می دهند. هزینه زندگی و تحصیل دانشجو بعد از دریافت بورسیه دولتی توسط سازمان ملل متحد تامین می شود. اما این بورسیه با محدودیت هایی همراه است؛ چرا که تنها دانشجویانی که از تمکن مالی مناسبی برخوردار نیستند؛ می توانند از این بورسیه استفاده کنند.

  • بورسیه دانشگاهی

بورسیه دانشگاهی، بهترین گزینه برای دانشجویان، جهت کاهش هزینه تحصیل در ایتالیا است. بورسیه دانشگاهی به آن دسته از دانشجویانی تعلق می گیرد که از سطح سواد علمی بالایی برخوردار هستند و سوابق علمی بالایی در زمینه رشته تحصیلی خود دارند. این نوع بورسیه تحصیلی به دانشجویان کمک می کند تا بخش زیادی از هزینه های خود را جهت تحصیل در این کشور کم کنند؛ چرا که در بسیاری از مواقع این بورسیه بیشتر از ۹۰ درصد هزینه دانشجو را که توسط دانشگاه تامین می شود، پرداخت می کنند.

مزایای تحصیل در ایتالیا

علاوه بر دانشجویان ایرانی، امروزه متقاضیان بسیاری در سراسر دنیا مایل هستند تا کشور زیبای ایتالیا را برای تحصیل در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکتری انتخاب کنند. تحقیقات متعددی در زمینه علت محبوبیت بالای این کشور برای تحصیل انجام شده است؛ که در ادامه برخی از مهم ترین دلایل آن شرح داده شده است.
۱. فرصت های کاری مناسب بعد از اتمام تحصیلات
یکی از مشکلات اغلب افرادی که برای دریافت اقامت یا کار به کشور ایتالیا مراجعه می کنند؛ نبود فرصت مناسب برای پیدا کردن شغل است. اما دانشجویانی که در این کشور تحصیل کرده اند؛ به آسانی می توانند بعد از اتمام دوره تحصیلی نسبت به یافتن شغل مناسب در کشور ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی اقدام کنند.
۲. امکان سفر کردن به کشورهای زیر مجموعه شنگن
ایتالیا یکی از کشورهایی است در زیر مجموعه شنگن قرار دارد. بنابراین؛ دانشجویانی که در این کشور تحصیل می کنند؛ می توانند بدون نیاز به دریافت ویزای جدید، برای تفریح به سایر کشورهایی که زیر مجموعه شنگن هستند؛ مراجعه کنند.
۳. شرایط مناسب برای انجام کارهای دانشجویی هنگام تحصیل
یکی از مزایای تحصیل در ایتالیا، امکان کار کردن در زمان تعطیلات دانشگاه است. در واقع تمام دانشجویانی که در کشور ایتالیا تحصیل می کنند؛ می توانند بین ۲۰ تا ۴۰ ساعت در زمان تعطیلی کار کنند و علاوه بر دریافت حقوق، رزومه خود را برای پیدا کردن شغلی مناسب تقویت کنند.
۴. امکان تحصیل به زبان انگلیسی و عدم نیاز به یادگیری زبان ایتالیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین واتس آپ